Rower Cannondale Scalpel HT Carbon 4 2023
Cannondale Scalpel HT Carbon 4 - nowa lekka rama
Już jest! Nowy Cannondale Scalpel HT 2023 zawitał już na Nasze magazyny. Fakt ten nastąpił wcześniej niż się spodziewaliśmy, dlatego już dziś chcemy Wam go przedstawić. Scalpel HT to nowy przedstawiciel segmenty hardtail z kategorii XC, którym Cannondale kolejny raz pokazuje swój kunszt oraz to, że podąża za aktualnymi trendami i wymaganiami klientów. Inżynierowie Cannondale zrezygnowali z podejścia, w którym starali by się zmniejszyć wagę F-si o kilka gramów w zamian za to usiedli do desek kreślarskich i stworzyli zupełnie nowy projekt. Scalpel HT powstał w oparciu o doświadczenie jakie Cannondale zyskał na modelach F-Si, Scalpel i rowerach trailowych. Po pierwsze warto wspomnieć, że waga ramy Scalpela HT to niespełna 890g co czyni go jednym z najlżejszych sztywniaków do XC. Zmianie uległa również geometria, która teraz posiada kąt główki 66,5, który daje Ci teraz niesamowitą stabilność i kontrolę szczególnie odczuwalną podczas jazdy w terenie. Wisienką na torcie jest technologia Proportional Response, która zmienia ramę wraz z rozmiarem roweru i wzrostem użytkownika. Dzięki czemu masa jest zawsze idealnie rozłożona.
Rower górski Cannondale Scalpel HT 4 2023 – dopracowany hardtail XC
Co dalej? Cannondale Scalpel HT to nie tylko świetna rama, ale również maszyna XC, która posiada komponenty renomowanych producentów. W przypadku rowerów hardtail szczególnie ważna jest amortyzacja tak więc w tym przypadku przedni amortyzator. Model Scalpel HT 4 2023 korzysta z amortyzatora marki Rock Shox Sid Sl o skoku 100 mm. Wersja ta oczywiście jest powietrzna oraz posiada manetkę blokady skoku ulokowaną na kierownicy, dzięki czemu jest zawsze łatwo dostępna. Myślisz napęd MTB mówisz system 12 rzędowy i podobnie jest w Scalpelu HT. Komplet napędowy jaki został tutaj zastosowany to komponenty marki Shimano z grup Shimano Deore XT i Deore M6100. Połączenie całości napędu z segmentu jednej firmy sprawia, że zmiana biegów jest szybka i łatwa a co ważne precyzyjna nawet w wymagających warunkach. Myślisz, że strome podjazdy i długie proste są za trudne dla modelu Scalepl HT 4? nic bardziej mylnego. Stopniowanie tylnej kasety 10-51T oraz przedniej korby Shimano M5121 30T umożliwia pokonywanie nawet stromych podjazdów oraz prucie pełnym gazem na prostych odcinkach. Adekwatną siłę hamowania, wysoką kulturę pracy i długą eksploatację zapewnią tarczowe hamulce hydrauliczne Shimano MT501 wraz z tarczami hamulcowymi Shimano RT54 o średnicy 160 mm. Aby rower mógł podołać górskiej eksploracji a zarazem pokonywaniu przeszkód został wyposażony w 29 calowe koła. Obręcze to już znane i cenione modele WTB i23, które już w serii są dedykowane do systemu tubeless. Dla zachowania i poprawy trakcji rower Cannondale Scalpel HT 4 poruszą się na dwóch różnych modelach opon marki Schwalbe model Racing Ray i Racing Ralph o szerokości 2,25. Ostatnim elementem, o którym należy wspomnieć są piasty w tym przypadku marki Shimano model MT410 oczywiście w systemie sztywnych osi, które dodatkowo zwiększają sztywność. Elementy kokpitu takie jak kierownica i mostek to markę produkty firmy Cannondale oznaczone jako Cannondale 2 wykonane z aluminium. Gripy i siodło to cenione i lubiana marka Fabric.
Cannondale Scalpel HT Carbon 4 - dla każdego miłośnika MTB?
Cannondale Scalpel HT 4 2023 to jednym słowem piórkowa lekkość i poczucie eksplozji mocy na podjazdach. Rower został skonstruowany tak aby dać Ci przewagę nad rywalem, ale również terenem w jakim się poruszasz. Decydując się na model Scalpel HT 4 umożliwiasz sobie przejście na wyższy poziom jazdę w terenie, o którym wcześniej nie myślałeś i wygrywanie tam gdzie do tej pory nie mogłeś. Rower górski Cannondale Scalpel HT 4 to idealny hardtail, który spełni Twoje oczekiwania.
Rower górski Cannondale Scalpel HT Carbon 4 2023 – zalety:
- przedni amortyzator RockShox SID
- napęd w systemie 1x12 Shimano XT
- zupełnie nowa lżejsza rama
- 29 calowe koła zbudowane na obręczach WTB STX i23
- Ilość biegów
- 12
- Materiał ramy
- carbon
- Amortyzacja
- przednia
- Płeć
- męskie
- Przerzutka tył
- Shimano XT
- Kolor
- czarny
czerwony - Rama
- Scalpel HT Carbon, Proportional Response Design, PF30-83, tapered head tube, 55mm chainline, Speed Release 12mm thru axle w/UDH hanger
- Widelec
- RockShox SID SL , 100mm, Debonair, remote lockout, 15x110mm thru-axle, tapered steerer, 44mm offset
- Przerzutka tylna
- Shimano XT
- Kaseta/wolnobieg
- Shimano Deore M6100, 10-51, 12-speed
- Łańcuch
- Shimano Deore, 12-speed
- Manetki
- Shimano Deore M6100, 12-speed
- Korba
- Shimano M5121, 30T, 55mm chainline
- Wkład suportu
- Cannondale Alloy PressFit 30 - 24mm
- Hamulce
- Shimano MT501 hydraulic disc,
- Tarcze hamulcowe
- 160/160mm RT54 rotors
- Dźwignie hamulcowe
- Shimano MT500 hydraulic disc
- Obręcze
- WTB STX i23, 32h, tubeless ready
- Piasty
- (F) Shimano MT410, 15x110mm thru-axle / (R) Shimano MT410, 12x148mm thru-axle
- Szprychy
- DT Swiss Champion 2.0
- Opony
- (F) Schwalbe Racing Ray EVO, 29 x 2.25", Twinskin, tubeless ready, (R) Schwalbe Racing Ralph EVO, 29 x 2.25", SnakeSkin, Addix compound, tubeless ready
- Kierownica
- Cannondale 2 Flat, butted 2014 Alloy, 31.8mm, 3° rise, 8° sweep, 760mm
- Mostek
- Cannondale 2, 6061 Alloy, 31.8, 7°
- Chwyty
- Fabric Funguy
- Stery
- Integrated, 1-1/8 to 1.5", sealed angular contact bearings
- Siodło
- Fabric Scoop Shallow Sport, steel rails
- Sztyca
- C3 Alloy, 27.2x400mm
- *
- Produkty mogą różnić się do tych przedstawionych na zdjęciach jak i od specyfikacji podanej w opisie.
Brak opinii klientów w tej chwili.
JAK WYBRAĆ ROZMIAR RAMY ROWEROWEJ?
Aby móc w pełni rozkoszować się przyjemnością płynącą z jazdy Twoim nowym rowerem, musisz najpierw prawidłowo dobrać rozmiar jego ramy. W przeciwnym wypadku korzystanie z Twojego nowego sprzętu może powodować dyskomfort, a w skrajnych przypadkach nawet zagrożenie dla Twojego bezpieczeństwa. Ale nie martw się na zapas – mamy dla Ciebie kilka praktycznych porad, które pokażą Ci, jak dobrać rozmiar ramy rowerowej!
Rama rowerowa – rozmiar. Zanim zaczniesz
Należy pamiętać o tym, że nawet ramy przeznaczone to tego samego rodzaju kolarstwa mogą mieć nieco różną geometrię. Na całokształt mają wpływ również inne wymiary, jak na przykład kąt główki ramy (α), kąt rury podsiodłowej (β), efektywna długość górnej rury – (x), długość tylnego trójkąta ramy (y) lub baza kół (z). Najczęściej spotykane rozmiary ram to od 17” do 21”, lub w przypadku rowerów szosowych od 50cm do 57cm.
Geometria ramy ma ogromne znaczenie!
To, w jaki sposób będzie prowadzić się Twój nowy rower, w dużej mierze zależeć będzie od kształtu oraz geometrii jego ramy. Co ciekawe, nawet zmiany rzędu 1° czy 2° mogą znacząco wpłynąć na zachowanie i właściwości jezdne jednośladu.
Przykładowo, rowery górskie o ostrzejszym kącie główki (czyli kącie, pod którym zamocowany jest amortyzator) są stabilniejsze przy dużych prędkościach, ale okupują to koniecznością użycia większej siły w celu zmiany kierunku poruszania się roweru.
Z drugiej strony spektrum mamy rowery szosowe, czyli maszyny zaprojektowane z myślą o osiąganiu ogromnych szybkości. Wymuszają one mocno pochyloną sylwetkę, co jest niezwykle pożądane w trakcie wyścigu, ale po kilku godzinach spędzonych w siodle zaczyna powodować duży dyskomfort. Dlatego też rama wyścigowych szos posiada zazwyczaj węższy rozstaw kół oraz ostrzejsze kąty zapewniające maksymalną aerodynamikę. Dla kontrastu rowery szosowe endurance oferują bardziej wyprostowaną pozycję, która pozwala na wygodne pokonywanie długich tras, kosztem nieco mniejszej prędkości.
Jak dobrać rozmiar roweru?
Odpowiednio dobrana geometria jednośladu to jednak nie wszystko, czego potrzebuje dobra rama rowerowa – rozmiar jest równie ważny! Zbyt duża rama będzie powodowała problemy z wsiadaniem na rower oraz sprawi, że ciężko będzie Ci dosięgnąć do pedałów. Z kolei zbyt niska rama będzie powodować duży dyskomfort i pogarszać efektywność pedałowania.
Zatem jak dobrać rozmiar roweru? Poszukiwania idealnego wymiaru ramy powinieneś zacząć od zagospodarowania sobie kilku wolnych minut oraz znalezienia jakiejś miary. Przedstawiamy sposób jak dobrać i zmierzyć rozmiar ramy rowerowej.
Najbardziej efektywny i dokładny sposób doboru rozmiaru ramy odbywa się poprzez zmierzenie długości wewnętrznej strony naszej nogi, czyli przekroku. Innymi słowy jest to odległość od krocza do ziemi. Przekrok musi być mniejszy od wysokości ramy – zagwarantuje nam to wygodę oraz uchroni przed poważną kontuzją w momencie, w którym z jakiegoś powodu trzeba byłoby szybko zeskoczyć z roweru (lądując stopami na ziemi nie uderzysz ramą w czułe miejsce).
Pomiaru przekroku można dokonać, stojąc boso przy ścianie i zaznaczając na niej ołówkiem najwyższy punkt w kroku. Następnie należy zmierzyć odległość od zaznaczonego punktu do podłogi. Żeby ułatwić pomiar, można do tego celu użyć książki, przykładając ją grzbietem do ściany.
Tak zmierzona odległość będzie wartością bazową, na podstawie której będziemy określać wysokość, jaką powinna posiadać nasza rama rowerowa. Rozmiar przekroku musimy następnie przemnożyć przez podane poniżej przeliczniki w zależności od rodzaju roweru, jaki nas interesuje:
dla roweru górskiego na kołach 26” lub 27,5” – przez 0,226; – rozmiar ramy wyrażony w calach.
dla roweru górskiego na kołach 29” – przez 0,238; – rozmiar ramy wyrażony w calach.
dla rowerów trekkingowych, crossowych i miejskich – przez 0,25. – rozmiar ramy wyrażony w calach.
Pozwoli Ci to uzyskać przybliżone rozmiary ram rowerowych wyrażane w calach.
Pewnie zastanawiasz się, dlaczego w naszych obliczeniach nie uwzględniliśmy rowerów szosowych. Stało się tak dlatego, że zwyczajowo rozmiary ram rowerowych wyrażane są w calach, podczas gdy wysokość szos podawana jest w centymetrach.
Dlatego też, jeśli chcesz kupić rower szosowy, to otrzymany wcześniej przekrok przemnóż przez 0,66. Współczynnik ten pozwoli Ci otrzymać przybliżony rozmiar ramy wyrażony w centymetrach.
Matematyka to nie wszystko
Pamiętaj jednak, że powyższe wyliczenia zapewniają tylko teoretyczny pogląd na to, jakie rozmiary ram rowerowych będą dla Ciebie odpowiednie. Może okazać się, że wyliczony rozmiar ramy wyniesie na przykład 19”, ale w praktyce okaże się, że lepiej będziesz czuć się, jeżdżąc na rowerze w rozmiarze 21”.
To, jaki rozmiar ramy rowerowej będzie dla Ciebie odpowiedni, zależeć będzie także od typu roweru – przykładowo, w przypadku rowerów górskich posiadających koła 26” lub 27,5” lepszym wyborem będą mniejsze rozmiary ram niż w rowerach trekkingowych. Dlatego też, jeżeli tylko masz taką możliwość, to warto udać się do pobliskiego sklepu rowerowego i tam fizycznie „przymierzyć się” do roweru.
Przeczytaj też artykuł: jak dobrać rozmiar koła.
Nie jesteś pewny, jaki rozmiar ramy wybrać? Skontaktuj się z naszymi ekspertami!
W Republice Rowerowej dosłownie żyjemy rowerami i wszystkim, co jest z nimi związane. Dlatego też chętnie pomożemy Ci w doborze zarówno odpowiedniego jednośladu, jak i wysokości jego ramy! W naszej ofercie znajdziesz szeroki wachlarz sprzętów – od rowerów miejskich i trekkingowych, przez górale i e-bike, a kończąc na aerodynamicznych szosach.
Jak wybrać rozmiar ramy rowerowej – tabela
Długość wewnętrznej strony nogi [cm] | Rozmiar ramy w calach | Rozmiar ramy w cm | ||
Rower MTB koła 26” i 27,5” | Rower MTB koło 29” | Rower trekkingowy, crossowy i miejski | Rower szosowy | |
66 | 15 | 16 | 17 | 44 |
68 | 15 | 16 | 17 | 45 |
70 | 16 | 17 | 18 | 46 |
72 | 16 | 17 | 18 | 48 |
74 | 17 | 18 | 19 | 49 |
76 | 17 | 18 | 19 | 50 |
78 | 18 | 19 | 20 | 51 |
80 | 18 | 19 | 20 | 53 |
82 | 19 | 20 | 21 | 54 |
84 | 19 | 20 | 21 | 55 |
86 | 19 | 20 | 22 | 57 |
88 | 20 | 21 | 22 | 58 |
90 | 20 | 21 | 23 | 59 |
92 | 21 | 22 | 23 | 61 |
94 | 21 | 22 | 24 | 62 |
Źródło: roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej