Infolinia czynna codziennie od 8:00 do 23:00
Napisz wiadomośćWiele osób poszukując roweru, nie rozgląda się za specjalistyczną maszyną do zadań specjalnych, lecz chce kupić rower wielofunkcyjny (uniwersalny), którym pojeździ i w mieście, i wybierze się na wycieczkę rowerową za miasto, a nawet pobuszuje po polach i lasach. W związku z tym, na pytanie sprzedawcy: „do czego ma służyć rower”, klient odpowiada: „do wszystkiego”. Czy to ma szansę się udać? Czy istnieje rower uniwersalny do jazdy po różnym terenie? I tak, i nie. Postaramy się znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Jazda po mieście różni się od jazdy po lesie, a ta od jazdy po górskich ścieżkach, siłą rzeczy musi różnić się też konstrukcja roweru, tak by był przystosowany do jazdy w konkretnych warunkach. Najważniejsze różnice wynikają z geometrii ramy, materiału ramy, rozmiaru kół, szerokości opon, obecności amortyzatorów i rodzaju hamulców. Zamiast rowerów uniwersalnych mamy więc:
Rowery górskie MTB – zaprojektowane do jazdy w trudnym terenie, kamienistym, górzystym, nierównym. Są solidne, stosunkowo ciężkie i zapewniają wygodną, lecz nie aerodynamiczną pozycję jazdy.
Rowery szosowe – zaprojektowane w celu szybkiego poruszania się po gładkich nawierzchniach. Ich konstrukcja jest aerodynamiczna i lekka, ale rowery te nie radzą sobie zbyt dobrze na nierównościach.
Rowery miejskie – przeznaczone do jazdy po terenach zurbanizowanych. Wygodnie pokonuje się nimi asfaltowe i brukowane drogi, krawężniki i miejskie przeszkody. Mają wiele udogodnień takich jak komfortowa rama, pełne błotniki, osłona łańcucha, kosz i torba na zakupy. Modele te są ergonomiczne, ale stosunkowo wolne.
Rowery trekkingowe – najbliżej im do rowerów wielofunkcyjnych, gdyż modele trekkingowe służą do przemieszczania się po zróżnicowanym terenie, a konstrukcja jest kompromisem zapewniającym wygodę i dość dużą prędkość.
Rowery crossowe – to w uproszczeniu rower trekkingowy o nieco bardziej agresywnej geometrii i pozbawiony dodatkowych akcesoriów charakterystycznych dla roweru trekkingowego (błotników, bagażnika, stopki itd.). To dość uniwersalny rower, którym komfortowo pojeździmy w różnych warunkach.
Zakładając, że poszukujesz roweru uniwersalnego, czyli takiego, którym pojeździsz i w mieście, i na szosie, i w lesie, ale nie nastawiasz się ani na osiąganie wyników czasowych, ani na ekstremalną jazdę, najbliżej spełnienia pokładanych oczekiwań będą rowery trekkingowe oraz crossowe.
Rower trekkingowy jest uniwersalny i bardziej „turystyczny”, ponieważ w jego wyposażenie wchodzi bagażnik, błotniki, stopka, czasami też lusterka, niekiedy producenci montują uchwyty na pompkę, na bidon, oświetlenie dynamo, dzwonek. Ponadto ma ergonomiczną kierownicę zapewniającą wygodną, bardziej wyprostowaną pozycję ciała (choć tu wiele zależy od konkretnego modelu), a duże koła 26-28 cali, węższe opony i amortyzatory zapewniają komfort i szybką jazdę po drogach asfaltowych i szutrowych. Trekkingi to rowery uniwersalne, które są stosunkowo ciężkie, co bywa dokuczliwe dla osób mieszkających w blokach na wyższych piętrach, są też wolniejsze od rowerów szosowych, ale jak już ustaliliśmy – nie o szybkość tu chodzi, a o funkcjonalność.
Alternatywą dla roweru trekkingowego będzie rower crossowy, który również można uznać za rower wielofunkcyjny, choć z nastawieniem na szybszą jazdę i mniejszą wagę, co przekłada się na wygodniejsze znoszenie i wynoszenie roweru po schodach. To uniwersalny rower damski i męski, który przystosowany jest do jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach. Z reguły taki uniwersalny rower crossowy ma lekką, aluminiową ramę, regulowany mostek, 28-calowe koła, hamulce tarczowe lub v-brake, przednie amortyzatory i napęd podobny jak w rowerze trekkingowym. Różnice znajdują się przede wszystkim w wyposażeniu, gdyż crossowe modele pozbawione są zbędnych dodatków.
W zasadzie oba modele sprawdzą się tak samo dobrze i oba można uznać za rowery uniwersalne. Występują w wersjach męskich, damskich, unisex oraz dziecięcych, a ich przystępne ceny sprawiają, że dla większości osób to właśnie te typy rowerów będą najlepsze.
Jeżeli potrzebujesz lekkiego wielofunkcyjnego roweru, który będziesz często wnosić i znosić po schodach, wybierz rower crossowy, na przykład ROMET Orkan 2, lub CANNONDALE Bad Boy 2, gdy interesuje Cię model z wyższej półki.
Jeżeli mniej zależy Ci na wadze, a bardziej na dodatkowym wyposażeniu, lepszą propozycją będzie rower trekkingowy. Tutaj warto przyjrzeć się popularnej marce Romet, produkującej bardzo dobre modele trekkingowe, np. ROMET Wagant 1 lub wyższy model ROMET Wagant, dostępne są też w wersji damskiej modele Gazela.
Oba typy można uznać za wielofunkcyjne rowery uniwersalne i tak samo dobrze sprawdzą się do użytku w mieście, na drogach asfaltowych oraz szutrowych, a także na łatwych ścieżkach leśnych; natomiast model crossowy będzie nieco szybszy ze względu na niższą wagę.
Sprawdź dostępne w naszym sklepie rowery i wybierz coś dla siebie.